ANDERS FERNLÖF
Onsdag 10 september, Sal 2, 09:00
Under kongressen brukar det vara kö i vår monter för att diskutera gränssnitt och bårsystem med Anders Fernlöf som kan allt som finns att kunna om bårar och bårsystem i Sverige och Europa.
Anders Fernlöf är medicinteknisk chef vid Svenskt Ambulansflyg med erfarenhet från Akademiska sjukhuset och SNAM. Han är ett känt ansikte inom medicinteknik och standardiseringsarbetet SIS, men också ambulanssverige generellt. Anders Fernlöf är också ordförande för en europeisk arbetsgrupp, CEN TC239 WG1, inom standardisering av ambulanser och bårar.
Anders Fernlöf beskriver nuläge och presenterar möjliga lösningar i det nationella systemet bestående av olika gränssnitt för fastsättning av bårar och transportkuvöser.
Svenskt Ambulansflyg hanterar samtliga gränssnitt för intensivvårdsbårar och kuvöser som transporteras med ambulansflygplan. Samtliga Sveriges regioner tar dock emot intensivvårdsbårar och kuvöser för transport till och från regionens sjukhus.
Utmaningen uppstår exempelvis i mötet med vägtransporten till och från sjukhuset. Då förutsätts att anslutande ambulans, bårbil eller taxi är utrustad för motsvarande bårtyp. När gränssnitten inte är lika uppstår risk för en osäker vägtransport för patient och utrustning eller en onödig försening då en ny bil behöver larmas ut.
Alla regioner är berörda av att hantera intensivvårdsbårar och bårsystem från andra regioner. Ofta går det bra, men det är inte roligt för de som jobbar i den vägambulansen där gränssnitten inte synkar.
Det kan handla om en akut sjuk patient med behov av en brådskande transport. Det är inte ovanligt att man tvingas till fastsättningar som inte känns jätteokej. Här kan Anders Fernlöf ge råd om hur man bäst hanterar en situation.
Inom SIS pågår utvecklingsarbete för enkla och säkra lösningar. Han delar givetvis med sig om vad som är på gång inom EU och internationellt